Sunday, July 8, 2012

Nak sebut HADIAH / SEDEKAH?

Assalamualaikum.. topik ringkas tapi mendalam. ucapan yang orang biase guna mase nk bg sesuatu sebagai tanda penghargaan. tapi penah tak terfikir betul tak penggunaan ayat sebab aku pun tersedar ayat yang kita sebut nak tak nak selaras dengan niat. Macam biase abah suka bagi "informal lecture" tak kira bila & mane2. (it's what I always miss bout abah) contoh situasi. Anak: "mak, ni ade sikit barang,SEDEKAH la kat mak, ade rezeki lebih sikit." maka jatuh hukum mak tak layak untuk guna barang tu sebab orang yang layak terima SEDEKAH ialah fakir miskin & seangkatan dengannye. tak pasal mak pun tak boleh pakai & terpaksela sedekah kat yang sepatutnye. kesian mak.. jadi yang sepatutnye "mak,ni ade HADIAH untuk mak". haa baru sesuwey orang kate. plus sejuk mak kita dengar kan. sebutan HADIAH pun sesuai untuk digunakan untuk semua orang. Pesan abah " mungkin selalu orang terlepas pandang. sebab tu pentingnya ilmu, kene disampaikan kat semua. kita takkan cukup ilmu kalau sekali je belajar." jadi aku pun try share ape yg aku dapat. mcm lagu kecik2 dolu "saya budak baru belajar,kalau salah tolong tunjukkan". jadi klu salah tegur2 la ek. wassalam..

No comments:

Post a Comment